Hållbarhet handlar om mer än bara vinst – det handlar om människor och planeten. Det handlar om att utforma affärsbeslut utifrån deras långsiktiga påverkan och fördelar.

Företagsledare har de bästa förutsättningarna för att implementera hållbarhet i sina företag. De har den organisatoriska kompetens som krävs för att fatta hållbara beslut som gynnar alla, inklusive anställda och kunder.

<h2>Attrahera och behålla talanger</h2>

Många företag kommer att behöva förlita sig på mycket pålitliga medarbetare under lång tid när ekonomin återhämtar sig från covid-19-pandemin. De som kan attrahera och behålla talanger kommer att ha ett försprång gentemot sina konkurrenter under många år framöver. Det bästa sättet att locka till sig och behålla talanger är att erbjuda konkurrenskraftiga löner, hälsoförmåner och andra förmåner. Det visar att du bryr dig om dina anställda och vill att de ska trivas på jobbet.

Gräsrotsrekryteringstaktik spelar också en viktig roll för att locka till sig och behålla talanger. Volt tillsatte till exempel nyligen 10 yrkesroller genom att använda en kombination av jobbmässor, samhällsengagemang och personliga e-postmeddelanden för att rekrytera kandidater. Företaget fann att detta tillvägagångssätt gav högre acceptansgrad än att helt enkelt publicera tjänsten på en välkänd jobbsajt.

<h2>Öka kundlojaliteten</h2>

Förutom ett sundare resultat kan hållbara metoder öka kundlojaliteten. Företag som prioriterar hållbarhet ses som mer etiska och pålitliga. Det beror på att en hållbar affärsmodell tar hänsyn till såväl miljömässigt och socialt ansvar som ekonomisk framgång. En studie från McKinsey visade att 33 % av företagen integrerar hållbarhet för att förbättra den operativa effektiviteten och minska kostnaderna. Detta är ett utmärkt sätt att spara pengar, särskilt för småföretag som kämpar med begränsade resurser.

Konsumenterna blir alltmer intresserade av hållbarhet och är villiga att handla från företag som värnar om miljön. Detta beror på att de vill stödja varumärken som bryr sig om sina kunder, anställda och planeten. Denna trend är ett utmärkt skäl för företagare och ledare att prioritera hållbarhet. Detta kan göras genom att göra det till en integrerad del av företagets uppdrag och genom att engagera medarbetarna i hållbarhetsprocessen. Detta kan göras genom filantropiska gåvor, återvinningsprogram och till och med genom att uppmuntra teammedlemmar att cykla eller åka kollektivt till jobbet.

<h2>Minska ditt koldioxidavtryck</h2>

Idag är det viktigare än någonsin för företag att ta ansvar för miljön. Konsumenter vill köpa produkter som tillverkats på ett hållbart sätt, anställda vill arbeta för företag som bryr sig om planeten och investerare vill investera i företag som följer ESG-policyer (Environmental, Social and Governance). Dessutom sparar många miljövänliga initiativ pengar åt företagen. Exempelvis kan hållbar avfallshantering hjälpa dig att sänka dina energikostnader och göra ditt företag mer lönsamt. Att implementera hållbara metoder i leverantörskedjan kan också spara pengar. Genom att använda återanvändbara fraktcontainrar, fraktmaterial och lageranläggningar kan du t.ex. minska ditt koldioxidavtryck.

Slutligen kan en hållbarhetspolicy skydda ditt företag från framtida policyförändringar som kan påverka miljön och ditt resultat. I takt med att klimatförändringarna fortsätter att eskalera är det troligt att regeringar kommer att införa strängare miljöpolicyer. Genom att minska ditt koldioxidavtryck kan du ligga steget före. Genom att minimera ditt fotavtryck kan du sänka energikostnaderna, höja medarbetarnas moral och stärka ditt varumärkes rykte som en miljöledare.

<h2>Öka medarbetarnas engagemang</h2>

Många företag har som en del av sitt uppdrag att ha en positiv inverkan på världen, och miljövänliga metoder är ett bra sätt att direkt implementera detta budskap. Vissa gröna initiativ sparar dessutom pengar åt företagen. Att integrera hållbarhet i företagskulturen är också ett utmärkt sätt att öka medarbetarnas engagemang. Uppmuntra medarbetarna att delta i miljövänliga aktiviteter genom att ge dem incitament och uppmuntra dem att dela med sig av sina idéer.

Ett enkelt exempel är att byta till pappersprodukter som kommer från hållbara källor eller att använda påfyllningsbara vattenflaskor. Ett annat är att byta ut engångsredskap och påsar av plast på kontoret mot miljövänliga alternativ. Återvunnet papper är också ett bra val för kontorsmaterial, och möjligheter till volontärarbete kan hjälpa ditt företag att stödja det lokala samhället. Slutligen kan du också uppmuntra dina anställda att ta kollektivtrafik till jobbet eller att cykla eller samåka till kontoret för att minimera sina koldioxidavtryck. Att investera i dessa typer av hållbarhetsinitiativ är ett säkert sätt att stärka ditt företags rykte och se till att ditt team är stolta över sina insatser.